Monday, January 26, 2009

Terfikir

Sesekali terimbas di riak wajah Sephia yang dia sedang memikirkan sesuatu. Setelah memberitahu kedua ibubapanya tentang Palestine, dia mula menerewang tentang hidupnya yang mendatang. Puas dia cuba untuk tidak memikirkan tentang apa yang akan menunggunya di hadapan garisan kehidupan. Namun dia kecundang dengan tetap terfikir tentang masa hadapan, pekerjaannya dan Ferdi.

Ferdi seorang yang tidak berfikir panjang. Dia lebih suka untuk bertindak apabila sesuatu berlaku. Dia gemar untuk berbelanja dan kemudian menyesal. Sephia sudah tidak dapat menahan perasaan bosannya dengan perangai Ferdi yang satu itu. Ferdi seorang yang besar hati. Dia baik. Tidak pernah dia melakukan sesuatu di luar kemahuan Sephia. Dia tahu Sephia tidak gemar dengan sesetengah perkara yang dilakukannya. Tetapi itu merupakan kemahuannya sendiri. Dia mahu sesuatu untuk dirinya setelah menghabiskan masa sehari di pejabat yang amat membosankan. Hanya internet yang meringankan kepala yang sarat dengan kerja ketika di pejabat. Bila tiba hari gaji, dia mahu berbelanja atas sesuatu yang boleh dipegang, dilihat dan digunakan untuk dirinya sendiri. Bukan seperti Sephia yang terlalu memikir banyak benda tentang kehidupannya.

Memang benar Sephia memikirkan tentang banyak perkara. Dia memikirkan tentang impiannya. Dia ingin memiliki sebuah rumah. Dia ingin memiliki keretanya sendiri. Dia ingin memiliki keluarga bersama Ferdi. Semua yang diimpikan memerlukan perancangan yang teliti. Dia terfikir tentang kerja, bukannya ada rakan sejawatnya yang mahu menghargai apa yang dibuat untuk syarikat.Apa yang Sephia inginkan hanyalah sedikit penghargaan berbentuk perkataan seperti tahniah atau good job dan tidak lebih dari itu. Namun sampai ke tahap ini dia puas dengan apa yang telah dilakukan.

Sephia terus termenung, cuba untuk memikirkan jalan keluar dari situasi ini tanpa mengecewakan sesiapa pun terutama Ferdi dan dirinya sendiri. Sephia terfikir.

1 comment:

  1. aik, apa jadi kart part sebelum ni eh? kena suspen2 n paham thru citer yer, hihi.. =)

    ReplyDelete